Als het om het accupakket van de elektrische auto gaat, dan heeft Tesla een groot kostenvoordeel ten opzichte van zijn concurrenten General Motors en Porsche.
Althans, dat meldt Cairn Energy Research Advisors.
Volgens de consultant kostte een accupakket met cilindrische cellen zoals Tesla die gebruikt vorig jaar 158 dollar per kWh (omgerekend 144 euro).
Accu’s met zogeheten pouch-cellen (lithium-ion-accucellen in een plat pakketje) zoals die in de Porsche Taycan en de Chevrolet Bolt EV zitten, kostten vorig jaar maar liefst 200 dollar (omgerekend 183 euro), terwijl de prismatische cellen die BMW gebruikt 253 dollar per kWh kostten (omgerekend 231 euro).
Managing director Sam Jaffe van Cairn zei tegen Business Insider dat bedrijven die accu’s kopen of verkopen maar zelden iets loslaten over hun prijzen en dat het onderzoeksbureau daarom een schatting maakt van prijzen op basis van een model dat gebruik maakt van meer dan 500 variabelen, waaronder de prijzen van chemische componenten.
Flinke prijsdaling
Sinds 2016 zijn de geschatte prijzen van alle drie de celtypen significant gedaald. In 2016 kostte een pakket met cilindrische cellen 265 dollar per kWh (omgerekend 242 euro), een pakket met pouch-cellen 285 dollar per kWh (omgerekend 260 euro) en een pakket met prismatische cellen 320 dollar (omgerekend 293 euro), aldus Cairn.
Die ontwikkeling zal zich de komende tien jaar voortzetten, denken ze bij Cairn. Volgens het bureau zullen de prijzen voor cilindrische, pouch- en prismatische cellen in 2030 gedaald zijn naar respectievelijk 98 dollar (89 euro), 137 dollar (125 euro) en 143 dollar (130 euro).
Die lagere pakketprijzen zullen een behoorlijke impact hebben op de betaalbaarheid van elektrische auto's. Nu wint de fossiele auto het nog steeds doordat de accu het duurste onderdeel van de elektrische auto is.